Idoli prošlosti !
Kolumna za studentski portal www.tragom.me
Od samog početka društvenog i socijalnog
organizovanja i sazrijevanja čovjeka, njega prate stalni i agresivni
pokušaji nametanja autoriteta, uspostavljanja hijerarhije, shvatanje
ljudskog društva kao čopora koje će voditi jedan alfa, čija snaga počiva
na strahu ostalih od sirove snage, ili kao stada koje predvodi
sveznajući pastir. Shvatanje države (vrhovne vlasti) i shvatanje crkve
(vjerske zajednice) ljudskog društva temelji se, dakle, na
pretpostavkama da mi ljudi jesmo animalna skupina, gomila, pogonsko
gorivo za njihov autoritet, i tako stanovište indoktrinira i uništava
čiste umove i zdrav razum čovjeka generacijama, od najstarijih dana,
drevnih istočnih despotija preko robovlasništva nad čovjekom, feuda,
monarhija do teokratija i modernih totalitarnih država i desničarskih,
konzervativnih ideologija sa centralnom, totemskom, ulogom države i
crkvenog klera.
Takvi temelji na kojima je čovječanstvo
stagniralo stoljećima, manipulativno su ugrađeni u kolektivnu svijest
neprosvijećene mase koja je, indoktrirana od strane interesnih grupa
aristokratije svakog vremena, odnosno, tiranije svakog vremena, održala
takvu svijest do današnjeg dana. Osnovna ideja takve manipulacije ima
pretpostavke, kako sam kazao, neprosvijetljenosti mase ali i psihologije
te iste mase koja se usljed pomenute neprosvijetljenosti i ugrađenog a
neracionalnog straha od drugačijeg i preuzimanja lične odgovornosti,
odriče sopstvenog individualizma za račun „vođe“ ili „pastira“ koji će
bolje znati da „odbrani“ interese toga pojedinca pred izmišljenim i
nametnutim strahom i prijetnjom, od njega samog. Ovo jesu principi na
kojima počiva svaka država, ovo jesu principi na kojima počiva svaka
crkvena, klerikalistička organizacija, mijenjajući kroz vjekove svoja
imena i proklamovane titule ali ostajući svo vrijeme na istoj adresi-
rex i pontifex (vrhovni kralj i vrhovni svještenik) vjerno služeći
svojoj osnovnoj ideji kroz vjekove, držati čovjeka, pojedinca u mraku a
sebe na tronu.
Prvi snažniji pokušaji oslobođenja
čovjeka od nametnute inferiornosti, nakon gotovo milenijum i po,
dešavaju se sa prvim revolucijama u Holandiji krajem 16. vijeka koje su
utrle put liberalnom ustrojstvu i današnje Holandije. Ona jeste bila
prvi trzaj prema svemoćnoj monarhiji i onome iz čega je ona vjerovala da
proističe, religijskog učenja crkve i opšteg božanskog prava da vlada
nad svim ljudima. Vjekovi oholosti i osionosti klera izobličile su ovaj
sloj do najbezumnijih i najužasnijih stranica ljudske istorije koji su
ispisali inkvizicijskim djelovanjem i djelovanjem protiv svakog napretka
(1), žigošući ga kao grijeh i prokletstvo, nerijetko, i doslovno na
koži onih koji su nosili takve ideje. I ono zaista i jeste bilo,
pokazaće se samo vijek kasnije, prokletstvo, ali za slom njihove
klero-monarhističke tiranije.
Taj slom jeste nastupio francuskom
revolucijom krajem 1700. godina. Racionalnim razmišljanjem i slobodnim
svjetonazorom, čovjek je shvatio svoju ulogu u društvu jednakih šansi
slobodnog pojedinca. Ovakvo shvatanje čovjeka kao pojedinca bilo je
dovoljno da se u temelje uruši indoktrirana i vjekovima nametana
inferiorna pozicija ljudskog bića pred svojim alfa vođama i pastirima.
Ovaj datum jeste obilježio rađanje novog čovjeka čija svrha nije
animalističko bivstvovanje već kreacija, razum i napredak koji će
obilježiti iduće vijekove bez stega levijatanske države i njenog
saveznika u crkvenom kleru na novim temeljima La Déclaration des drits
de l’homme et du citoyen. Ono što možda najbolje oslikava trijumf
ljudske slobode nakon skoro dva milenijuma oligarhijskog tlačenja većine
jeste ovjekovječeno, za buduće generacije, na umjetničkom dijelu Žaka
Lujia Davida „Krunisanje Napoleona“, trenutak u kojem „republikanski
car“ Francuske kruniše sebe samoga, prkoseći tradiciji u kojoj Papa,
koji sve to nijemo posmatra, prenosi „božansku moć“ na monarha i dajući
jasnu poruku, da čovjek moć ima pravo da traži i dobije samo od sebe
samoga i da autoriteti nad ličnošću slobodnog pojedinca, ne postoje. Ovo
unošenje svjetlosti u mračne vjekove našeg postojanja nije ostale bez
ikakvog otpora, štaviše, uspjelo je da ujedini sve države Evrope uprkos
svim njihovim razmiricama, u „svetu alijansu“ predvođenu klerom, ponovo,
protiv čovjeka i slobode.
Ista puška „svete alijanse“ vođena
strahom da izgubi eksluzivno pravo na „dušu i ličnost“ čovjeka i parolom
njihovog cara „Vladaj i ništa ne mijenjaj“ (2), nastavila je nasumično
da puca na slobodu i pravdu a njeni kuršumi prolivali su krv Evropom.
Španski liberali, borci za slobodu od tiranije države i crkve na čelu sa
generalom Torihosom, strijeljani su od istih na obalama Sredozemnog
mora, sa proglasom slobode u rukama i usklicima „Viva la libertad“ na
usnama. I oni, nažalost, nijesu bili potonje žrtve ranjene i pomahnitale
levijatanske zvijerke. Ipak, ovi događaji su bili svjetionik u
vjekovnom mraku i ostali su uzor probuđenoj gordosti čovjeka i njegove
slobode koja je, dugo nakon svojih početnih revolucija, i trijumfovala u
vijeku za nama. Čovjek je pokazao da njegovi potencijali doista jesu
bili tlačeni lažnim autoritetima države i religije. Vijek bez takvih
okova, vijek za nama, donio je čovječanstvu napredak i mogućnosti kakve
se u hiljadugodišnjem postojanju naše vrste, do tada, nijesu mogli ni
zamisliti. On je, bez usađene indoktrinacije, iznjedrio umove koji su
osvijetlili planetu na kojoj živimo, umove koji su nas odveli sa ove
planete u druge svijetove i koji su nas, doslovno, minuli među zvijezde,
ostvarujući ono o čemu je čovjek milenijumima samo maštao u okovima
zemlje kao ravne ploče na leđima kornjače. Okovan u idejama da se kosmos
okreće oko nas, u čijoj suštini jeste to da se mi ne krećemo, čija
suština je statičnost i konzervativnost, u čijoj suštini jeste
spaljivanje onih koji su se pokrenuli i zbog kojih se danas „ipak
okrećemo“.
Naposljetku, uživajući u svim
blagodetima slobodnog čovjeka i njegovog uma, slobodnog društva i
jednakih šansi za svakog čovjeka, vrlo je izgledno da se čovječanstvo
uljuljkalo u konformizam onoga što za što se krvavo izborilo. S druge
strane, izgleda, poražena manipulacija nije sahranjena, njen duh unosi
razdor, ona je opet kamen o vratu čovjeku koji pliva, sad već
univerzumom, u potrazi za novim svjetovima. Taj teret, čini se, postaje
sve veći i opasniji u danima pred nama. Nije i ne može biti najjasnije
opredjeljenje značajnog broja ljudi za poražene i dokazano retrogradne
ideje koje gmižu po smetlištu povijesti, izgleda da one ponovo i ponovo
postaju idoli pred kojima se klanja dio čovječanstva, prestari totemi
rexa i pontifexa ogrnuti u novo ruho modernizma. Oni se hrane strahom,
neprosvijetljenošću i okrutnom agresijom koja proizilazi iz strašne
kombinacije ova dva elementa koja galopiraju ka današnjoj civilizaciji i
njenoj sjutrašnjici.
Pred argumentima i razumom, oni
odgovaraju baš takvom agresijom, cijeneći Ciceronovu ocjenu da kad se
nema argumenata u raspravi, a ti onda udari i vrijeđaj po protivniku.
Takva logika dovela je najveći dio svijeta, na ovaj ili onaj način, pod
gvozdenu čizmu jednoumlja, ili barem pod njenu strašnu sjenku koja se
zlobno nadvija i nad slobodnim svijetom. Bilo to u Kini đe svemoćna
država postavlja sebe za vrhovnog arbitra svakog ljudskog odnosa ili u
SAD-u đe se drukčije razmišljanje često potire ispred glomazne
propagandne mašinerije namijenjene sofisticiranom nametanju stavova
neprosvijetljenoj pučini ili bilo u Rusiji koja takve stvari, ali ovoga
puta uz zdušne simpatije i učešće crkvenog klera, sprovodi ognjen i
mačem, odstrljeujući metodom uličnog lova sve one koji misle, a kamo li
govore i pišu, drugačije. Oprobana totalitaristička receptura „ko
drukčije kaže, kleveće i laže, našu će osjetiti pest“, svoju premoć
duguje, osim svemu onome na što računa kod ljudskih slabosti, upravo
svojoj neslobodnoj strukturi koja garantuje nepromjenjivost njihovih
pogrešnih stanovišta pod aparaturama sile i prisile, apsolutne kontrole
koja sve više straši svakog slobodnog stanovnika planete i što je
najopasnije, sve pod novim ogrtačem modernizma a u interesima prastarih
totema rexa i pontifexa.
Nažalost, svaka država, vlast, crkveni i
religijski kler ili bilo koji autoritet vremenom podliježe gvozdenom
zakonu oligarhije (3) postajući svrha sebi sama. Nažalost, oni će i
takvi uvijek imati svoje Hobse (Tomas Hobs) koji će svojim mračnim
idejama ispunjavati prostor u umovima neznavenih da oni ne mogu ni biti
znaveni, da smo mi po prirodi zli i da je agresivnost naše prirodno
stanje. Oni će uvijek imati svoje Hobse da im kao rješenje takvog
nametnutog stanja ponude nekog novog levijatana, novog rexa i pontifexa,
svemoćne vladare i vjerske poglavare. Takvu opasnost prepoznali su
jednom i veliki osnivači američke države koji su u Ustavu ove zemlje,
koja je prva postavljena na temeljima slobodnog pojedinca i liberalizma,
dopustili narodu legitimno pravo da sruši svaku vlast sa čela SAD koja
svojim djelovanjem bude narušavala temelje na kojima je uspostavljena
ova, tada mlada i slobodna, država. No, duboko ukorijenjena psihološka
matrica, stara vjekovima, koliko i uređeno društvo, izgleda i dalje živi
neđe u podsvijesti svakog od nas i nije je teško razbuditi iz sna u
koji je poslao plamen slobode modernih revolucija. U svakom slučaju,
čovjekovo prirodno stanje nije potčinjenost bilo čemu i pred bilo čim,
to je izmišljeni strah.
Pobjeda nad strahom, koji idoli
prošlosti sa smetlišta istorije pokušavaju da posiju u umove novih
generacija ljudi i još jednom ogrnu u crno budućnost čovječanstva, mora
biti početak naše mudrosti i ličnih sloboda. Zato jeste dužnost svakog
od nas, dužnost prema onima koji su utemeljili današnji svijet na
najsvjetlijim tradicijama stalnog ljudskog napretka i slobodnog uma,
tradicijama otpora autoritarizmu, dužnost prema onima koji od nas treba
da preuzmu takvu baklju koja gori još od Prometejeve prve vatre koja je
čovjeka uzdigla na pijedastal Olimpa. Čovjek današnjeg svijeta mora
ponovo da zasluži da pijedastal i smjesti sebe među sebi ravnima na
Olimpu. Inspiraciju i odgovor za djelovanje u tom smjeru, on neće
pronađi niđe drugo osim u sebi samom, a to može uraditi samo svojim
umom, samo slobodnim umom koji će ići dalje i dalje, smjelo rušeći stege
prastarih idola, rexa i pontifexa. (4)
Naposljetku, kako je kazao Karl Poper opisujući slobodno društvo, „sreća i jeste plod slobode a sloboda je plod smjelosti“.
Fusnote:
1. Svаki nаpredаk civilizаcije bio je u početku žigosаn kаo neprirodаn – Rasel, Brentrand
2. Franc I, car Austrije
3. Robert Michels, Teorija gvozdenog zakona oligarhije
4. Država i crkva
Коментари
Постави коментар